Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Szulc, Tadeusz

Rzeźbiarz

ur. 12.I. 1925 r. we wsi Wola Korybutowa pow. Chełm Lubelski i tamże zamieszkały. Ukończył 4 klasy szkoły podstawowej. Jest rolnikiem; posiada 5 ha gospodarstwo rolne.

Zaczął rzeźbić w 1966 r. za namową mgr Alfreda Gaudy, pracownika działu etnograficznego Muzeum Okręgowego w Lublinie. Gauda przeprowadzając etnograficzne badania terenowe w powiecie Chełmskim odwiedził Stanisława Szulca o którym sąsiedzi we wsi mówili, że jest plecionkarzem i że potrafi rzeźbić. Rzeczywiście, w domu było kilka przedmiotów wykonanych przez Szulca: popielniczka z naturalistycznie wyrzeźbionym orłem, ozdobne ramki do obrazków, jakieś pudełka.

Szulc podjął się wykonania kilku prac. Były to płaskorzeźby o konturowym rysunku i figurki m. in. Chrystusa Frasobliwego o bardzo indywidualnej kompozycji. W 1969 r. po raz pierwszy uczestniczy w konkursach na rzeźbę ludową w Lublinie i w Warszawie, gdzie uzyskuje I i II równorzędną nagrodę. W tym samym roku jego rzeźby przesłane były na wystawę polskiej sztuki ludowej do Debreczyna. W 1970 r. otrzymuje nagrodę od Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Lublinie za działalność kulturalną. Na konkursie pamiątek Lubelszczyzny uzyskuje III nagrodę (Lublin 1971 r.), natomiast w ogólnopolskim konkursie na szopkę ludową — wyróżnienie (Warszawa 1972 r.). Ponadto uczestniczył w licznych kiermaszach twórczości ludowej w Kazimierzu nad Wisłą, Zamościu, Mielcu oraz w Płocku. Współpracuje z CPLiA i Desą, dzięki którym jego rzeźby trafiają także na rynek zagraniczny. W swoich zbiorach rzeźby Szulca posiadają liczne Muzea: w Lublinie, Chełmie Lubelskim, Zamościu, Krakowie, Łodzi, Warszawie, Płocku, a także Muzea zagraniczne m. in. w Berlinie Zachodnim.

Szulc od 1966 r. do chwili obecnej wykonał około 300 rzeźb. W tym okresie znacznie udoskonalił swój warsztat rzeźbiarski. W pierwszych jego rzeźbach uwydatniły się liczne błędy i nieporadności techniczne (np. brak proporcji), potem wypracował swój styl polegający na komponowaniu zwartych, bryłowatych figur z uwydatnionymi w drewnie nacięciami po dłutach nadającymi jak gdyby karbowane płaszczyzny. Tematyka rzeźb jest różnorodna. Przeważają postacie z życia dawnej wsi, w tym także postacie Żydów, bohaterowie miejscowych legend i opowiadań, także postacie historyczne i rzeźby o tematyce sakralnej. Szulc komponuje także sceny zbiorowe (np. szopki, Herody) z osobno wykonanych postaci stanowiących oddzielne figurki. Rzeźby polichromuje; przeważają brązowawe ciemne kolory.

Wraz ze Stanisławem Szulcem od 1968 r. rzeźbi syn — Tadeusz. Ur. 22.X.1952 r. we wsi Siedliszcze n/Wieprzem, zam. w Woli Korybutowej.

Stanisław i Tadeusz Szulcowie brali udział w Kiermaszu Sztuki Ludowej w Płocku.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol