Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Baran, Antoni

Rzeźbiarz

1997 r. - laureat nagrody im. Oskara Kolberga

Urodził się w 1930 r. w Opocznie. Zdolności i zamiłowanie do sztuki ludowej odziedziczył po swojej matce, twórczyni znanej z wykonywania pająków, bukietów bibułkowych oraz haftowania ręczników, koszul, obrusów i serwet. Wykazywał zdolności snycerskie wykonując ozdobne drzwi i szczyty domów, drewniane zabawki, laski.

Pierwsze prace rzeźbiarskie A. Barana powstały w latach pięćdziesiątych. Wykonane zostały na konkurs sztuki sakralnej zorganizowany przez Oddział Stowarzyszenia PAX w Kielcach. Od lego czasu rozpoczęła się współpraca artysty z „Veritasem", „Desą", „Cepelią". Zawarł wówczas znajomość ze znanym kolekcjonerem polskiej sztuki ludowej - Ludwigiem Zimmererem, w którego zbiorach znalazło się wiele jego wczesnych prac. W następnych latach uczestniczył z dużym powodzeniem w konkursach i wystawach sztuki ludowej. Jego rzeźby znajdują się w etnograficznych zbiorach muzealnych (Kielce, Warszawa, Tomaszów Maz., Radom, Łódź, Kraków, Opoczno) także w kolekcjach prywatnych w kraju i zagranicą.

W twórczości Antoniego Barana dominuje tematyka sakralna. Najczęściej wykonuje przedstawienia maryjne (Matka Boska Karmiąca, Bolesna, Niepokalana), chrystologiczne (Frasobliwy, Ukrzyżowany, Zbawiciel), przedstawienia ilustrujące historie biblijne (Ucieczka do Egiptu, Ostatnia wieczerza, Święta rodzina, Adam i Ewa). Tematem wielu rzeźb jest wizerunek postaci świętych (Św. Jan Chrzciciel, św. Florian, św. Maksymilian Kolbe), aniołów, papieża, biskupów. Mniej liczne są rzeźby prezentujące tematykę obrzędową (kolędy, kapele), postacie w strojach regionalnych, postacie legendarne i historyczne (rycerz, król, Jan Kochanowski, Oskar Kolberg, Karol Świerczewski).

Rzeźby mają różnorodną formę przestrzenną - od najczęściej wykonywanych, reliefowo ujętych ołtarzy i kapliczek (np. Ostatnia wieczerza, Żłobek, Matka Boska Karmiąca, Święta rodzina, Św. Florian) po rzeźby pełne (Frasobliwy, Anioł, Niepokalana, Papież) i wielopostaciowe, przestrzenne (Kolędnicy, Kapela, Ostatnia wieczerza, Orka). Najbardziej wyrazistą cechą formalną prac A. Barana jest wielobarwna polichromia wywodząca się z jarmarczno-odpustowej estetyki. Ograniczona gama kolorystyczna (czerwień, brąz, błękit, granat, biel) podkreśla rytmikę i symetrię kompozycji. Wielobarwną polichromię wzbogaca efekt migotliwych lśnień, rozjaśniający obraz i jego nastrój. Artysta osiąga go dzięki zastosowaniu złotej i srebrnej zdobiny, plamki, równomiernie rozłożonej na jednolitej płaszczyźnie barwnej tła lub postaci.

Od 1977 r. jest członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych. W 1984 roku otrzymał Odznaczenie „Za Zasługi dla Województwa Piotrkowskiego".

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol