Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Denkiewicz, Stanisław

Rzeźbiarz

urodzony 28.11.1913 r. we wsi Sucha, pow. Zwoleń (dawniej Kozienice) zamieszkały we wsi Jedlnia Kościelna, pow. Kozienice, woj. kieleckie. W życiorysie przez siebie napisanym Denkiewicz wspomina: ,,W domu było nas sześcioro: dwie siostry i czterech braci. W siódmym roku życia utraciłem ojca, a wraz z nim nadzieję na naukę; ojciec obiecywał, że pośle mnie do jakiejś szkoły zawodowej. Po ukończeniu 4 klas szkoły podstawowej (tylko taka była w naszej wsi) zostałem pastuchem. Jak każdy pastuch coś tam strugałem nożem. Z czasem nabrałem takiej wprawy, że robiłem ludziom zdobione papierośnice, pudełeczka na tabakę, ramki do obrazów, dla siebie — ptaszki i zwierzęta. Miejscowy proboszcz, Nowakowski, zaproponował mi rzeźbienie krucyfiksów. Spróbowałem i udało się".

Na krótko przed II wojną światową Denkiewicz odbył służbę wojskową, potem pracował w różnych zawodach, by ostatecznie objąć 4 ha gospodarstwo rolne i przez wiele lat prowadzić miejscowe kółko rolnicze. Prace zarobkowe, kłopoty rodzinne a także zawsze żywy udział w pracach społecznych spowodowały, że na rzeźbienie nie starczyło czasu. Wyznaje: — „Rzeźbienie zarzuciłem całkowicie" — by dopiero w 1967 r. pod namową mgr Stefana Rosińskiego z Muzeum Regionalnego w Radomiu ponownie powrócić do rzeźbienia. Ale nie były to już ptaszki, ramki i pudełeczka, były to piękne rzeźby o różnorodnej, bogatej tematyce, dojrzałe warsztatowo i kompozycyjnie.

Denkiewicz dwukrotnie prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych; w 1970 r. w Muzeum Regionalnym w Radomiu oraz 1971 r. w Warszawie (w salach wystawowych Domu Chłopa). Ponadto uczestniczył w kilku wystawach ogólnopolskich i wojewódzkich (1968 r. — Radom, 1969 r. — Warszawa, 1972 r. — Szydłowiec i in.) zdobywając nagrody i wyróżnienia. Prace Denkiewicza zakupiły liczne Muzea w Polsce (Radom, Kielce, Warszawa, Kraków, Łódź, Płock, Lublin i in.) oraz kolekcje zagraniczne. Rzeźby Denkiewicza reprezentowały polską sztukę ludową na wystawach we Francji, Rumunii, Szwecji, NRF. Współpracuje z CPLiA i Desą. Członek Zarządu Głównego STL w Lublinie i wiceprezes oddziału Wojewódzkiego STL w Kielcach.

O życiu i działalności Denkiewicza ukazało się kilkanaście artykułów w prasie, głównie sprawozdawczych z okazji jego wystaw indywidualnych, a także dwa katalogi Rosińskiego „Rzeźba ludowa Stanisława Denkiewicza" z wystawy w Radomiu w 1970 r. i w Warszawie 1971 r.

W pierwszym z tych katalogów S. Rosiński charakteryzuje rzeźbiarstwo Denkiewicza w następujący sposób:

„Tematyka jego rzeźb ogranicza się do życia najbliższej mu wsi, pracy na roli, puszczy, legend. Również nie obca jest rzeźbiarzowi tematyka sakralna. Tematy te realizuje w rzeźbie i płaskorzeźbie. Frasobliwy, Chrystus Ukrzyżowany, Ostatnia Wieczerza, Św. Józef i inne. Rzeźby te cechuje duża bryła... Postacie świątków mają monumentalny charakter. Część z nich wykonana została w surowym materiale, część polichromowana. Natomiast w płaskorzeźbie bogato polichromowanej widoczne są tematy biblijne: Adam i Ewa w Raju, Ucieczka do Egiptu itp. Kompozycję rzeźb sakralnych Denkiewicza cechuje duży spokój oraz zupełna niemal swoboda rozwiązań, przy uwydatnieniu porządku rytmicznego i prostej symetrii".

„Najbogatszą grupę rzeźb stanowią rzeźby o tematyce świeckiej. Dominuje w nich to, co jest artyście najbliższe — wieś, gospodarstwo, praca na ziemi, ludzie. Codzienne życie chłopa wypełnione pracą, przedstawia w swoich rzeźbach w sposób realny, najbardziej wierny istniejącej i minionej rzeczywistości... Późniejsze rzeźby to typy wiejskiej wsi puszczańskiej. Jego ludzie w rzeźbie mają zatroskane twarze, kobiety stare i młode z koszykami w chustach, idące na targ, do pracy, pracujące. Mężczyźni przy pracy, reprezentujący różne zawody wiejskie stare i nowe — kowal, kołodziej, garncarz ,tracz, traktorzysta, muzyk, orkiestra".

„Również tematyka historyczna związana z obszarem dawnej Puszczy Kozienickiej jest uwzględniona w rzeźbie i płaskorzeźbie — Król na łowach, myśliwi. Ponadto tematy wierzeniowe i baśniowe związane z puszczą ukazał artysta w rzeźbie i płaskorzeźbie — złe duchy, nimfy, demony puszczańskie".

„Wszystkie te pełne swoistego wdzięku kompozycje wykonane zostały z drzewa lipowego, za pomocą skromnego zestawu narzędzi: nóż, siekiera, dłuto, piła. Wieś puszczańska, tu leży tajemnica indywidualizmu poszczególnych rzeźb, tajemnica ich nadzwyczaj bogatej rozmaitości".

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol