Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Gąsienica-Roj, Zofia

malarka na szkle

urodzona 16.III.1923 r. w Zakopanem i tamże zamieszkała. Jej ojciec Stanisław i matka Maria pochodzili ze starego rodu góralskiego Gąsieniców-Rojów o bogatej tradycji.

Zofia ukończyła szkołę podstawową w Zakopanem i do czasu zamążpójścia mieszkała u rodziców, pomagając im w pracach domowych i gospodarczych. W czasie okupacji niemieckiej, od 1941 do 1945 r. przebywała w Niemczech na przymusowych robotach. W 1947 r. wyszła za mąż i zajęła się własnym domem i pracą na roli. Zofia Gąsienica-Roj malować na szkle rozpoczęła stosunkowo niedawno, chociaż znajomość techniki liniowania posiadała od 1946 r. W tym roku bowiem w Zakopanem Ministerstwo Kultury i Sztuki zorganizowało dla górali pierwszy kurs malowania na szkle, który prowadził prof. Antoni Buszek z Warszawy. Kurs ten miał na celu wskrzeszenie zanikłego już na Podhalu ludowego malarstwa na szkle. Podobne kursy organizowane były jeszcze kilkakrotnie w następnych latach przyczyniając się do upowszechnienia malarstwa na szkle wśród młodzieży góralskiej. Zofia Gąsienica-Roj po zakończeniu kursu nie od razu zajęła się malowaniem. Zamążpójście i zwielokrotnione obowiązki domowo-gospodarcze spowodowały, że na malowanie po prostu nie starczyło czasu. Powróciła do niego wówczas, gdy syn ukończywszy szkolę mógł podjąć samodzielną pracę (jest obecnie ratownikiem górskim GOPR). Pierwszy publiczny pokaz jej prac nastąpił dopiero w 1971 r. na kiermaszu podczas Jesieni Tatrzańskiej. Oczywiście, między 1946 a 1971 r. Zofia Gąsienica-Roj malowała obrazy na szkle, ale było ich niewiele, malowała bowiem sporadycznie, dla siebie, nie zabiegając ani o udział w konkursach i wystawach ani na kiermaszach, podczas których mogłaby te obrazy sprzedawać.

Przez wiele lat ukryta pasja twórcza wreszcie uzewnętrzniła się w formie licznych i różnorodnych malowideł, które pokazane po raz pierwszy na kiermaszu zostały natychmiast przyjęte z dużym zaciekawieniem i aprobatą. Od tego momentu Zofia Gąsienica-Roj ze swoimi obrazami zapraszana jest na liczne imprezy. W następnym roku po raz drugi bierze udział na kiermaszu podczas Jesieni Tatrzańskiej a nieco wcześniej w Cepeliadzie w Warszawie. W 1973 r. ma indywidualną wystawę w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem, współuczestniczy w wystawie „Sztuka górali podtatrzańskich" w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, bierze po raz drugi udział w Cepeliadzie w Warszawie i po raz pierwszy na ogólnopolskich targach sztuki ludowej w Krakowie. W 1974 r. uczestniczy na kiermaszu w Płocku oraz na kiermaszu w Muzeum Etnograficznym w Toruniu, urządzonym po zakończeniu wystawy obrazów na szkle. Pod koniec tego roku jej prace były pokazane na wystawie „Współczesne podhalańskie malarstwo na szkle" w Galerii Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Warszawie.

Udział w kiermaszach i na wystawach sztuki ludowej przyczynił się do licznych zakupów jej prac przez muzea. M. in. jej obrazy zakupiły: Muzeum Tatrzańskie w Zakopanem, Muzea Etnograficzne w Rabce, Krakowie i Toruniu oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Kilkanaście prac malarki trafiło także do zbiorów zagranicznych. Obecnie Zofia Gąsienica-Roj przygotowuje się do swego pierwszego wyjazdu za granicę, do Sztokholmu.

Obrazy Zofii Roj, bo tak je przeważnie podpisuje, szczególnie o tematyce sakralnej, wyraźnie nawiązują do treści i formy dawnych podhalańskich obrazów na szkle, są jak gdyby ich kontynuacją. Oto niektóre tematy ikonograficzne podejmowane przez malarkę występujące powszechnie w dawnym XIX-to wiecznym malarstwie podhalańskim: Ukrzyżowanie, Święta Rodzina, Pieta, Matka Boska z Dzieciątkiem, ŚW. Katarzyna, Św. Weronika i inni święci. Wszystkie te obrazy posiadają podobne rozwiązania kompozycyjno-plastyczne. Postacie ujęte frontalnie, en face zajmują centralną płaszczyznę obrazu. Motywy dekoracyjne w formie stylizowanych kwiatów, gałązek, kul zajmują boczne płaszczyzny obrazu bądź tworzą wieńce nad aureolą osób świętych. Tłem jest zazwyczaj jednolity ciemny kolor: granat, brąz, czerń. Postacie malowane są w kolorach jaskrawych, ale o harmonijnym zestawieniu. Kwiaty przeważnie czerwone, różowe i żółte, także niebieskie i w odcieniach brązu. Malarka wprowadza też złocienia np. u koron, aureoli, krzyży. Na większe płaszczyzny jak np. na szaty świętych, malarka narzuca drobniejsze zdobienia w formie linii mających przedstawiać fałdy, w formie kropek, drobnych kwiatków itp.

Obrazy o tematyce świeckiej obracają się wokół przedstawień zbójnickich, scen obrzędowych, miejscowych legend itp. W obrazach tych widoczna jest większa swoboda kompozycji, rezygnowanie z dekoracyjności, ujmowanie postaci w ruchu, w jakimś działaniu.

Motywy narracyjne odgrywają tu pierwszoplanową rolę. Są zatem obrazy przedstawiające tańce zbójników-harnasi, kolędników w strojach góralskich idących z gwiazdą, górali przy ogniu, skubaczki, sianokosy itp. W obrazach tych Zofia Roj stara się zachować naturalistyczne barwy dość wiernie oddające szczegóły strojów góralskich i zbójnickich oraz koloryt gór, hal i lasów i to w różnych porach roku. Maluje temperą. Jej obrazy mają przeważnie format 30x40 cm i oprawione są w sosnowe ramki pomalowane na czarno lub brązowo.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol