Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Kozieł, Józef

Rzeźbiarz

ur. 19.V. 1926 r. w Niemczech. W tym czasie jego rodzice przebywali w Niemczech na emigracji zarobkowej. Do Polski powrócili w 1930 r. Tuż przed wojną ukończył szkołę podstawową. W czasie okupacji zaczął pracować jako robotnik rolny. Po zakończeniu II wojny światowej otrzymał z reformy rolnej kilka ha ziemi, na której do dzisiaj gospodaruje.

Rzeźbić zaczął w 1969 r. Przeczytał w jakiejś gazecie, dziś już nie pamięta tytułu tej gazety, o konkursie na rzeźbę ludową. Wykonał pięć rzeźb i wysłał je do Lublina na ten konkurs. Jedną z tych prac zakupiła CPLiA w Warszawie, która jednocześnie zainteresowawszy się jego twórczością nawiązała z nim ściślejszy kontakt. Przez kilka lat wykonał około 200 rzeźb i płaskorzeźb, z których najwięcej zakupiła CPLiA i Desa a także Muzea w Warszawie i w Siedlcach. Brał udział w kilku konkursach i wystawach. Na konkursie sztuki ludowej województwa warszawskiego i lubelskiego (Warszawa 1972 r.) otrzymał II nagrodę. W tym samym roku uczestniczył ponadto w dwóch innych wystawach w Węgrowie i w Siedlcach (Rzeźba wsi podlaskiej). W 1973 r. po raz pierwszy uczestniczy w Kiermaszu sztuki Ludowej w Płocku oraz na Cepeliadzie w Warszawie.

Przeważnie rzeźbi w drewnie lipowym. Ma kilka prostych narzędzi: siekierę, piłkę do drzewa, świder oraz kilka noży i dłutek. Rzeźby maluje farbami olejnymi i emaliami w naturalistycznych kolorach. Tematy rzeźb są jednolite: gospodarz w kożuchu, chłop z kosą, widłami, z szuflą, baba idąca na targ, para młodych, muzykanci weselni, król siedzący na tronie, rycerz z mieczem itp. Przeważają postacie zaczerpnięte z bezpośredniej obserwacji życia wiejskiego i jej mieszkańców. Ich autentyzm podkreślony jest strojem, gestem, ogólnym wyglądem i postawą. Postacie wiejskie są masywne, kanciaste, znamionuje je siła a jednocześnie pogoda i dobroduszność — cechy które posiada twórca tych figurek — są to jak gdyby jego własne portrety.

Rzeźbiarz nie podejmuje tematów sakralnych. Świadomie odsunął się od rzeźby sakralnej, na wykonywanie której nie zezwala jego światopogląd. Nie chce natomiast „świątków" traktować jedynie jako figurki na sprzedaż, spełniające w różnych, poza wiejskich środowiskach funkcję dekoracyjną.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol