Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Menu
Marcisz, Stanisław

Rzeźbiarz

urodzony 4.III. 1924 r. w Zagnańsku, zamieszkały we wsi Jaworze nr 67, gm. Samsonów, woj. kieleckie Ukończył 7 klas szkoły podstawowej. Posiada niewielkie gospodarstwo rolne (niecałe 2 ha). Przez wiele lat pracował jako robotnik fizyczny w Zakładach Metalowych w Skarżysku-Kamienna, obecnie jest na rencie inwalidzkiej. W Zakładzie zaprzyjaźnił się z jednym z robotników Marianem Kwaliszewskim, pochodzącym podobnie jak Marcisz ze wsi a posiadającym umiejętności rzeźbienia ptaszków i wykonywania różnych drewnia­nych zabawek: koników, karuzeli, motyli z ruchomymi skrzydełkami itp. Marcisz tak opowiada o swych pierwszych próbach rzeźbiarskich: „jeden z moich kolegów umiał rzeźbić i tak ja przy nim zacząłem strugać. Tak się z nim zżyłem jak z bratem. Często po pracy jeździłem do niego do domu i tam razem strugaliśmy. Później przychodził jeszcze Tadeusz Miernik. Zrazu nic minie wychodziło ale stopniowo dawałem sobie radę z tym struganiem. To co wystrugaliśmy sprzedawaliśmy na bazarach w mieście. Ale kiedyś milicja mnie wygoniła z bazaru za to, że handel urządzam i od tego czasu przestałem jeździć z ptaszkami na targi. Przez kilka lat prawie nic nie robiłem, bo na wsi nie było na to zbytu, robiłem tyle tylko co dla siebie i dla rodziny i znajomych jeżeli mnie o to prosili. W mieszkaniu zawsze miałem kilka kolorowych ptaszków na gałązkach by w domu było ładnie i wesoło".

,.Około 1969, a może w 1970 r. z mojej wioski Jaworzy chodził chłopiec do Wydziału Kultury Zenek Sądel. Znał się z Kierownikiem Kultury. Kiedyś wziął jedną gałązkę z ptaszkami i zaniósł do Kielc a już na drugi dzień przyjechał sam Kierownik, nazywał się Pałysiewicz Jerzy i zachęcił mnie do rzeźbienia ptaszków i mówił bym zapisał się do twórców ludowych". Rzeczywiście, wkrótce Marcisz został członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych, oddziału wojewódzkiego w Kielcach.

Od tego momentu rozpoczyna się wyjątkowo żywe uczestnictwo Marcisza w różnorodnych kiermaszach, konkursach i wystawach sztuki ludowej. Jest zapraszany na kiermasze sztuki ludowej do Nowej Słupi, czyli na tzw. Dymarki Świętokrzyskie, na Ogólnopolskie Targi Sztuki Ludowej w Krakowie, na kiermasze sztuki ludowej do Płocka i do Kazimierza nad Wisłą. Wcześniej, bo w 1972 r. uczestniczy po raz pierwszy w wojewódzkim konkursie sztuki ludowej w Szydłowcu. Już wówczas jego barwne ptaki zyskały duże uznanie a jego twórczością zainteresowały się Muzea CEPELiA i inne instytucje handlowe. Marcisz zostaje członkiem Spółdzielczego Zrzeszenia Wytwórców Rękodzieła Ludowego i Artystycznego „Milenium" w Krakowie a ponadto nawiązuje kontakt z Biurem Handlu Zagranicznego DESA w Warszawie oraz z Veritasem w Kielcach. Prace Marcisza do swoich zbiorów zakupują różne muzea m.in. Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Muzea Etnograficzne w Toruniu i Krakowie, Muzeum Narodowe w Kielcach, Muzeum Mazowieckie w Płocku. Kilkanaście prac Marcisza znalazło się w kolekcjach zagranicznych: w Holandii, NRD, RFN, Włoszech. W 1972 r. na wspomnianym konkursie sztuki ludowej województwa kieleckiego w Szydłowcu zdobył III nagrodę, w 1974 r. na innym konkursie otrzymuje II nagrodę, ponadto za uczestnictwo w innych konkursach i wystawach otrzymał dwa dyplomy, nagrodę pieniężną a od Spółdzielniczego Zrzeszenia „Milenium" stypendium. Niewątpliwie największym dotychczasowym wyróżnieniem dla twórcy było zaklasyfikowanie jego prac na ogólnopolską wystawę sztuki ludowej zorganizowaną w salach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie z okazji XXX-lecia PRL. Jego kolorowe ptaki pokazane na tej wystawie stały się przedmiotem humorystycznego rysunku Lecha Zahorskiego zamieszczonego w Kulturze z dn. 13.IV.1975 r. w rubryce ,,Najkrótsza recenzja". Rodzime obskubane wrony miały jednak rację, pytając się pary pięknych, barwnych i roześmianych ptaków, czy nie powróciły one z ciepłych krajów.

Twórca stamtąd ich wywodzi. Twierdzi, że są to „szczygły zagraniczne czyli rajskie ptaki". I dodaje: „u nas takich nie ma. Te, które ja robię to są ptaki wykarmione i wystrojone w piękne piórka, bo dobrze im się powodzi".

Marcisz nie wykonuje w zasadzie ptaków, które by przedstawiały jakieś określone gatunki. Wyjątek stanowią duże, ponad półmetrowej wysokości pingwiny, o których się wyraża: "A te ptaki mają nazwę pingwiny, to też są zagraniczne". Kształt a przede wszystkim ubarwienie oddaje podobieństwo do tych ptaków, dla których wzorem mogły być kosze do śmieci w kształcie pingwinów spotykane niekiedy na ulicach naszych miast. Pozostałe ptaki są dwojakiego rodzaju. Małe 15 — 30 cm umocowane po kilka na gałązkach i duże około 40 — 60 cm długości stojące pojedynczo na drewnianych, grubych podstawkach. Wszystkie mają podobny kształt ze złożonymi skrzydełkami i wachlarzykowatymi ogonkami niekiedy ściętymi do dołu, z dużymi, grubymi dziobkami. Każdy natomiast jest inaczej malowany. Brzuszek i spód ogonka jest malowany jednolitą farbą: białą, żółtą, zieloną, srebrną, błękitną, jasnobrązową itp.

Skrzydełka pokrywane są ciemniejszą farbą np. czerwoną, ciemnobrązową, bordową, niebieską, granatową a nawet czarną. Na tym tle Marcisz maluje bogaty różnokolorowy ornament mający wyobrażać poszczególne piórka. Są to różnego rodzaju zygzaki, linie faliste, kropki, trójkąty itp. Skrzydełka obwiedzione są cienką, jaśniejszą linią wypełnioną drobnymi kreseczkami i kropkami. Niemniej bogato zdobione są ogonki i główki ptaszków. Na ogonkach powtarza się symetryczny orna­ment jodełki, natomiast na główkach wzdłużne, różnokolorowe paski wypełnione drobniejszymi poprzecznymi kreskami i kropkami. Dziobki przeważnie czerwone, oczy czarne. Całość skomponowana w żywych, jaskrawych kolorach dobrze ze sobą zharmonizowanych. Małe ptaszki Marcisz umieszcza na gałązkach przeważnie parami, przymocowując je za pomocą drucików — nóżek. Większe umieszcza na grubych drewnianych kołkach — nóżkach wbitych w grube podstawki z przepołowionego klocka łub z deski. Do malowania używa różnych farb olejnych i nitro. Posiada kilka własnoręcznie zrobionych pędzelków z włosia końskiego oraz kilka patyczków, którymi najczęściej maluje drobne punktowe ornamenty. Surowcem, z którego wykonuje ptaki jest drewno miękkie, przeważnie lipowe. Kiedyś strugał tylko nożem po uprzednim ociosaniu klocka siekierą, dziś posiada większą ilość narzędzi: kilka noży, dłutka, pilnik do drewna, ośnik, piłki, kleszcze okrągłe, ręczną wiertarkę. Przy większych ptakach na podstawki przybija metalowe metryczki z wytłoczoną pieczątką:

Twórca Ludowy Stanisław Marcisz Jaworze 67 pow. Kielce 26-050 p-ta Zagnańsk.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol