Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Socha, Bogdan

Rzeźbiarz

urodzony 8.II. 1952 r. w Prudniku na Opolszczyźnie, dokąd po II wojnie światowej przyjechali z Żywiecczyzny jego rodzice. Tam skończył szkołę podstawową i średnią ogólnokształcącą. W 1970 r. przeprowadził się do Pewli Slemieńskiej, rodzinnej wsi swoich rodziców, ożenił się i mieszka tam do chwili obecnej. Pracę zarobkową podjął poza środowiskiem wiejskim. Początkowo pracował w Wydziale Kultury w Bielsku, a od 1974 r. w Spółdzielczym Zrzeszeniu Przemysłu Ludowego i Artystycznego "Cepelia" w Czechowicach-Dziedzice Ze sztuką ludową zetknął się dość wcześnie. Jego ojciec w okresie międzywojennym uczył się w Szkole Rzemiosł w Zakopanem i później zajmował się okazjonalnie wyrobem zdobionych przedmiotów drewnianych o charakterze pamiątkarskim. W zdobnictwie stosował głównie intarsję — technikę zdobniczą polegającą na wykładaniu powierzchni przedmiotów drewnianych innymi gatunkami drewna. Tą samą technikę zdobniczą przejął Bogdan Socha. Po raz pierwszy własne wyroby intarsjowane eksponował na wystawach i kiermaszach sztuki ludowej i rękodzieła podczas trwania X i XI Tygodnia Kultury Beskidzkiej w Szczyrku. Znalazły się tam tradycyjne pudełeczka i kasetki, ale także okładki do albumów a nawet intarsjowane obrazki. W 1972 r. pracując w Wydziale Kultury w Bielsku zetknął się z rzeźbą.

W tym bowiem czasie Muzeum w Bielsku-Białej ogłosiło konkurs na rzeźbę ludową regionu Śląskiego i mimo, że w tym konkursie nie wziął jeszcze udziału to dzięki niemu mógł zapoznać się z różnymi wytworami i technikami rzeźbiarskimi a także nawiązać bezpośredni kontakt z rzeźbiarzami. Taką znajomość zawarł z rodziną Ficoniów mieszkającą w sąsiedniej wsi Wiprz i od wielu lat trudniącą się rzeźbiarstwem. Oczywiście, nie pobierał u nich nauki, ani nie „terminował", po prostu podpatrywał jak i co oni robią by później na osobności próbować własnych sił. Socha kiedyś sam chwycił za dłuto i zaczął rzeźbić, a że z tego rzeźbienia coś wychodziło więc zaczął poważniej traktować to zajęcie, tym bardziej, że wkrótce znalazł nabywców na swoje wyroby. Głównym odbiorcą rzeźb Sochy stało się Spółdzielcze Zrzeszenie Przemysłu Ludowego i Artystycznego. Poprzez Zrzeszenie rzeźbiarz otrzymywał także liczne zaproszenia na różne kiermasze i jarmarki sztuki ludowej, na których mógł bezpośrednio sprzedawać swoje wyroby oraz na konkursy i wystawy.

Od wielu lat uczestniczy w kiermaszach sztuki ludowej organizowanych z okazji tzw. Tygodni Kultury Beskidzkiej w Szczyrku i Żywcu. Brał udział w II Konkursie Współczesnej Rzeźby Ludowej Karpat Polskich w Nowym Sączu, 1975 r. w konkursie na szopkę kolędniczą ogłoszonym przez Muzeum w Żywcu oraz w dwóch tegorocznych (1976 r.), ogólnopolskich konkursach ,,Dziecko w sztuce ludowej" (Toruń), i Ule figuralne (Wrocław).

Socha rzeźbi w drewnie miękkim (przeważnie w lipie) ale także w drewnie twardym (orzech, czereśnia, dąb). Używa kilka dłutek kupnych i własnego wyrobu a najchętniej struga zwykłym kozikiem odpowiednio przez siebie przysposobionym. Rzeźbiarz stwierdza, że ulubionymi jego tematami są „tradycyjne świątki", postacie legendarne, historyczne, ludzie i sceny z życia wsi. Pisze: „nie wzoruję się na nikim, staram się po prostu wyrzeźbić coś co powstało we własnej wyobraźni, lub coś co zauważyłem wokół siebie — tematów na wsi nie brakuje, to kobiety przy pracy, to jakieś dawne typy ludowe, starcy, dzieci wiejskie itp. Nie powielam raz wykonanej rzeźby, owszem mogę jeden temat przedstawić w kilku wersjach." Na wspomniany II konkurs Współczesnej rzeźby ludowej Karpat Polskich Socha przesłał kilka prac, które warto wyszczególnić, bowiem wyjaśniają jakie najczęściej podejmuje tematy. Są to: Ukrzyżowanie, Chrystus Frasobliwy, Święta Magdalena, Macierzyństwo, Drzemiąca kobieta, Garbuska, Dziadek, Złość, Rozpacz. Interesujące jest to, że w swoich rzeźbach Socha stara się zilustrować nie tylko znane postacie religijne lub konkretne postacie wiejskie czy historyczno-legendarne, ale także posługując się bliżej nieokreślonymi postaciami pewne symbole i stany emocjonalne. Stąd znalazły się rzeźby zatytułowane: Rozpacz, Złość, Macierzyństwo. Rzeźby wykonane są dość poprawnie ale nie wyróżniają się jakimś wyraźnym, indywidualnym stylem. Zbliżone są do modnego dziś wśród młodych rzeźbiarzy ludowych i amatorów stylu polegającego na modelowaniu zwartych brył, na stosowaniu uproszczeń, skrótów, ostrych zgeometryzowanych cięć. Ażeby jeszcze bardziej podkreślić Fakturę rzeźb Socha pozostawia je w stanie surowym lub tylko bejcuje.

Oprócz rzeźb wykonuje czasem płaskorzeźby o różnorodnej tematyce, przeważnie wielofiguralne, obrazkowe. Dotychczas prace Sochy znajdują się w kilku muzeach m. in. w Żywcu, Bielsku-Białej oraz w Płocku, dokąd trafiły po kiermaszu sztuki ludowej w Płocku, w którym rzeźbiarz brał udział w 1975 r.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol