Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomyMuzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Menu
Wilczewski, Jan

Rzeźbiarz

mieszka w Dalnym Lesie, gm. Płaska, poczta 16-306 Sucha Rzeczka koło Augustowa, woj. Suwalskie

Urodził się 22.I.1905 r. w rodzinie drobnego rolnika. Dzieciństwo miał bardzo trudne. Mając 2 lata zmarła mu matka, a kiedy miał 14 lat zmarł ojciec. W trzecim roku życia, z powodu braku należytej opieki, zachorował na skutek czego pozostał kaleką. Do szkoły chodził tylko przez trzy zimy, bo jak twierdzi Wilczewski — ,,w lecie nie było kiedy chodzić, bo nie było możności. Trzeba było pomagać w pracach domowych i w gospodarstwie". Jako młody chłopak bardzo lubił majsterkować. Z drzewa wykonywał różne przedmioty i zabawki. Chętnie też rysował i malował. ,,Do tego miałem straszną chęć. W szkole pomagałem innym. Rysowałem w ich zeszytach i ich kredkami, bo swoich nigdy nie starczało". W wieku 16 lat samodzielnie zarabiał na swoje życie. Ponieważ gospodarstwo po rodzicach było niewielkie i nie starczało na utrzymanie, trzeba było szukać pracy poza wsią. Zajął się stolarstwem i malowaniem stolarki budowlanej. „Pracowałem w budynkach państwowych. Robiłem okna, drzwi, malowałem je na olejno, a jak trzeba było malowałem nawet reklamy i napisy"... „Tak przeżywałem lata przedwojenne. W czasie wojny wróciłem na wieś i pracowałem w domu. Robiłem zwykłe meble jak stołki, krzesła, stoły, łóżka, różne naczynia bednarskie: cebrzyki, beczki, bójki na masło a także ramki do obrazów, „obijaki" czyli buty o drewnianej podeszwie ze skórzaną cholewą". Zajmował się też stolarstwem budowlanym, trochę ciesiołką i malarstwem budowlanym. Te same prace wykonywał przez kilka pierwszych lat po wojnie. Dopiero w 1951 r. kiedy się ożeni} bardziej zajął się gospodarstwem niż stolarstwem i ciesielstwem. Ale nie na długo — bo już na początku 60-tych lat znów zajął się obróbką drewna, tym razem rzeźbieniem ptaszków. Umiejętność tę Wilczewski już posiadał w wieku chłopięcym. Właściwie przez całe życie okazjonalnie wykonywał drewniane zabawki, strugał zwierzęta i ptaszki, niekiedy także rzeźbił postacie — „osóbki" i konstruował kapliczki. Na przedmioty te nie miał większych zamówień, robił je z własnej chęci w wolnych chwilach. Zabawki i ptaszki rozdawał dzieciom, które bardzo lubił. Przez szereg lat, bo właściwie do 46 roku życia — dopiero w tym wieku ożenił się — był traktowany jako stary kawaler — wujek wszystkich dzieci we wsi. A że robił ładne, barwne ptaszki i zwierzęta więc dzieci garnęły się do niego. 1963 rok jest rokiem przełomowym dla Wilczewskiego. Za namową Zygmunta Ciesielskiego, ówczesnego pracownika Spółdzielczego Zrzeszenia Chałupników i Wytwórców Ludowych w Białymstoku Wilczewski zaczyna robić ptaszki dla „Cepelii". Od razu ptaki Wilczewskiego podbiły rynek. Twórca otrzymuje stałe, dość duże zamówienia zapewniające mu godziwe wynagrodzenie. Jest ono na tyle wystarczające, że Wilczewski zaprzestaje wykonywać inne prace na rzecz strugania i malowania wyłącznie ptaków. Takie zajęcie okazało się dla niego bardzo korzystne również ze względu na wiek i zdrowie. Oprócz zamówień z „Cepelii" wkrótce zaczął otrzymywać zamówienia z muzeów i od osób prywatnych. Wilczewski robił dużo, nigdy jednak nie robił pośpiesznie i źle i nigdy nie wykorzystywał wzmożonego zapotrzebowania dla podnoszenia cen. Przez wiele lat utrzymywały się one w granicach 30 — 50 zł za jednego ptaszka. Wilczewski przez około 15 lat strugania wykonał setki a może tysiące różnych ptaszków. Przesadą byłoby twierdzić, że każdy był inny, ale prawdą jest, że jego ptaszki wyróżniały się niezwykłą różnorodnością kształtów i kolorów. A wykonywał właściwie tylko dwa rodzaje: ptaki stojące i fruwające. Stojących robił więcej. Wszystkie były osadzone na grubych, prostych nóżkach-patyczkach umocowanych na okrągłej podstawce wyciętej z kawałka gałęzi. Fruwające miały rozpostarte skrzydełka, nóżki-patyczki skierowane do tyłu a na grzbiecie haczyk do zawieszania. Ptaszki różniły się wielkością, kształtem i kolorem. I tych właśnie była niezliczona ilość. Mimo pewnej schematyczności w kształtach i kolorystyce ptaki Wilczewskiego były łatwo rozpoznawalne pod względem reprezentowanych gatunków. Sam Wilczewski potrafił każdego ptaszka nazwać. Wykonywał przeważnie dzięcioły, bociany, sroki, wróble, sikorki, pliszki, zięby, trznadle, szpaki, kaczki, bekasy, dudki, głuszce, kukułki, drozdy, gile i wiele innych. Wykonując jakąś ilość na jednorazowe zamówienie starał się wykonywać różnorodne ptaki — unikał seryjnej produkcji jednego tego samego typu. Wie, że tak postępując robi wolniej i mniej, ale twierdzi, że tylko taka praca przynosi mu zadowolenie ,,A tak jak zrobię stado różnych ptaszków, poustawiam je na oknie, na piecu, porozwieszam u sufitu i na ścianach — zwierza się Wilczewski — jak wtedy jest W izbie wesoło i kolorowo".

Wilczewski pozostał ptaszkarzem. O ile w przeszłości strugał jeszcze rzeźby, to dziś całkowicie zaprzestał je wykonywać. Po prostu nie interesuje się tym. Dzięki temu zdołał obronić się przed licznymi konkursami. A mimo wszystko stał się znanym rzeźbiarzem, prace którego są często eksponowane na wystawach sztuki ludowej. Najczęściej prace Wilczewskiego wystawiane były w Muzeum Ziemi Suwalskiej (obecnie Muzeum Okręgowe) w Suwałkach, m. in. na wystawach po-konkursowych „Sztuka Ludowa Suwalszczyzny" (1966/67), „Rzeźba i zabawki ludowe Białostocczyzny" (1968 r.), „Przyroda w sztuce ludowej" (1977 r.), także w Muzeum Regionalnym w Augustowie, Muzeum Okręgowym w Białymstoku, w Muzeum Rolnictwa im. K. Kluka w Ciechanowcu oraz w muzeach centralnych w Warszawie, Krakowie i in.

Ptaszki Wilczewskiego często pojawiają się na wystawach polskiej sztuki ludowej za granicą a także w kolekcjach zagranicznych (Berlin Zachodni, RFN, Włochy, Szwecja, USA). Jan Wilczewski jest stałym współpracownikiem „Cepelii" a od 1971 r. jest członkiem oddziału Białostockiego STL.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol