Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Zieliński, Rajmund

Rzeźbiarz

urodzony 1.VI.1942 r. we wsi Białachowo. Od 1954 r. mieszka w Zblewie, ul. Chojnicka 5, w woj. gdańskim. Ukończył szkołę podstawową i 3-letnią Zasadniczą Szkołę Zawodową w Starogardzie Gdańskim. Pracę zawodową jako ślusarz blacharz rozpoczął w Państwowym Ośrodku Maszynowym. Obecnie pracuje w Zblewie w miejscowej Centrali Nasiennej na stanowisku starszego magazyniera w Punkcie Skupu.

Rzeźbiarstwem zajmuje się od 1974 roku chociaż z rzeźbą zetknął się znacznie wcześniej, bo już w 1961 r. W tym bowiem czasie zaczął strugać swe pierwsze figurki jego starszy brat Edmund, który mieszkał wówczas także w Zblewie. Potem Edmund wyprowadził się do Gdyni (gdzie mieszka do dziś) i z czasem stał się znanym rzeźbiarzem Północnej Polski, uczestnikiem wielu konkursów i wystaw sztuki ludowej, współpracownikom Spółdzielni ,,Art-Region" w Sopocie.

Rajmund Zieliński będąc latem w 1974 r. na urlopie u brata mógł na nowo zapoznać się z jego nowymi rzeźbami a także obejrzeć zbiór rzeźb innych twórców, który w międzyczasie Edmund zgromadził w swoim mieszkaniu. Zachęcony, czy nawet wręcz sprowokowany przez brata do wykonania jakieś rzeźby spróbował wystrugać z przygotowanego klocka figurkę kobiety w tradycyjnym stroju kociewskim. Próba udała się; rzeźba została pozytywnie oceniona przez brata - doświadczonego już rzeźbiarza. Od tej pory rzeźbiarstwo zaczęło go pasjonować.

Poświęca mu cały wolny czas po pracy i zajęciach domowych. Jest zadowolony, że może z klocków drewna wystrugać każdy zamierzony temat, każdą postać, nadać odpowiedni kształt, wyrazić gest, ruch.

Początkowo był pod wyraźnym wpływem swego brata. Uczył się u niego techniki rzeźbienia, zdobnictwa, podejmował w rzeźbie podobne lematy. Później zaczął tworzyć bardziej samodzielnie, ale nie na tyle by całkowicie zmienić charakter i styl swego rzeźbiarstwa.

Rajmund Zieliński wykonuje przeważnie pojedyncze figurki o dość charakterystycznej kompozycji. Kształtuje je z klocków drewna pozostawiając dolną partię jak gdyby nie obrobioną, świadomie ściętą w połowie korpusu lub bliżej nóg ale bez ich modelowania. Nie jest to oczywiście regułą, bowiem zdarzają się figurki posiadające wyrzeźbione nogi osadzone na grubych podstawkach. Drugą charakterystyczną cechą rzeźb Zielińskiego to ich frontalny, statyczny układ. Najbardziej opracowane rzeźbiarsko są twarze o kształtach owalnych, dość płaskich z szerokimi ustami i dużymi oczyma Figurki Zielińskiego to różnego rodzaju kobiety w strojach ludowych, kobiety trzymające jakieś narzędzia i przedmioty domowego użytku, przy pracy, podczas modlitwy, na targu, w jakichś scenach b obrzędowych. To także postacie mężczyzn: chłopów, dziadów, rybaków, drwali, garncarzy itp. Zieliński jak gdyby portretuje postacie z życia dawnej wsi kociewskiej i kaszubskiej, ale bardziej opiera się tu na tradycji i wyobrażeniach, a nawet na literaturze niż na bezpośredniej obserwacji.

Rzeźbiarz wykonuje także figurki o tematyce sakralnej. Są to rzeźby przedstawiające Chrystusa Frasobliwego, Matkę Boską, świętych. Tworzywem jest drewno lipowe. Narzędziami zwykłe noże i dłutka. Podobnie jak jego brat tak i on swoje prace maluje farbami plakatowymi. Używa dość jasnych żywych kolorów.

Dotychczas prace Rajmunda Zielińskiego były eksponowane na dwóch wystawach sztuki ludowej w Starogardzie Gdańskim i w Pucku. Twórca współpracuje ze Spółdzielczym Zrzeszeniem Wytwórców Rękodzieła Ludowego i Arty­stycznego „Art-Region" w Sopocie, które zapewnia mu stałą sprzedaż rzeźb tak w kraju jak i za granicą.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol