Twoja przegl±darka nie ma zainstalowanego plugina obsługuj±cego animacje w technologii Flash. Prosimy o zainstalowanie go ze strony Adobe.com

Menu
Ziomko, Karol

Rzeźbiarz

ur. 22.X. 1917 r. we wsi Antonówka, pow. Włodzimierz Wołyński, od 1945 r. zam. w Michalinie, pow. Aleksandrów Kujawski.

Po ukończeniu 4 klas szkoły powszechnej pomagał rodzicom w gospodarstwie rolnym a jednocześnie przysposabiał się do zawodu stolarza. Od młodych lat przejawiał duże zainteresowanie majsterkowaniem. Wypasając krowy brał ze sobą scyzoryk i kawałek drewna i strugał ptaki i różne zwierzęta. W wieku 14 lat zaczął rzeźbić „osóbki". „A Państwo przed 39 rokiem wcale się nie interesowało moją pracą".

Tuż przed II wojną światową odbył służbę wojskową. W 1943 r. Niemcy wysiedlili jego całą rodzinę i tak tułając się przez rok dotarł do Zamościa. Pracował tam jako stolarz. W życiorysie przez siebie napisanym wspomina: „Jak nastała Polska Ludowa to przesiedlili nas na Kujawy. Dostałem małe gospodarstwo, bardzo liche i w ogóle nie miałem z czego żyć a miałem na utrzymaniu dwoje teściów i żonę z małym synkiem. I zacząłem rzeźbić co mi tylko na myśl przyszło. Najpierw zainteresowała się mną z Torunia, z Muzeum Etnograficznego pani Profesor (Prof. dr Maria Znamierowska-Prüfferowa). Potem sprzedawałem do Muzeów i do Cepelii, tak by polepszyć byt swojej rodzinie. Dzieci mam w chwili obecnej czworo. Mam już 54 lata i nadal wykonuję rzeźby i jestem bardzo zamiłowany w swoim zawodzie".

Ziomko mimo, że jest stolarzem nie posiada zbyt wyspecjalizowanego warsztatu. Korzysta z piły, siekiery i dłutka do wstępnej obróbki i ze zwyczajnego noża, którym wykonuje właściwą już rzeźbę lub płaskorzeźbę. Najchętniej rzeźbi w żółtej wierzbie, dlatego że jest dość miękka a przede wszystkim dlatego , że ma piękny kolor o odcieniach żółtawo-różowawo-jasnobrązowych. Rzeźbi bardzo starannie zwracając uwagę na zdobnictwo i ornamentację. Większość jego rzeźb jest niemalowana. Zdarzają się jednak prace polichromowane, głównie płaskorzeźby przedstawiające wizerunki Matki Boskiej. Są one ciekawie zakomponowane z bogatą barwną ornamentacją, świadczącą o jego dużej wrażliwości i wyczuciu kolorystycznym.

Twórca stwierdza, że pomysły do rzeźb czerpie z własnej wyobraźni, nie robi kopii, jeżeli nawet korzysta z jakiegoś wzoru to przetwarza go „po swojemu". Najwięcej rzeźbi postaci świętych i tych charakterystycznych dla tego regionu jak np. wizerunek Matki Boskiej Skępskiej i tych wyniesionych z dzieciństwa z Wołynia.

Ziomko brał udział we wszystkich konkursach i wystawach sztuki ludowej organizowanych w woj. bydgoskim, otrzymując liczne nagrody i wyróżnienia. Prace jego znajdują się w Muzeach we Włocławku, Toruniu, Warszawie. Uczestniczył też w różnych imprezach folklorystycznych. Współpracuje z CPLiA. Członek STL.

Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomy
Strona Główna | O Muzeum | Zbiory | Twórcy | Kontakt Muzeum Sztuki Ludowej,Marian Pokropek, zabytki, Polska, sztuka, ludowa, rzeźba, płaskorzeźba, sznycerka i intarsje, rzeźba ceramiczna, malarstwo ścienne i dekoracyjne, malarstwo na szkle, malarstwo niepełnosprawnych, malarstwo sztalugowe, makaty, drzeworyt, grafika, rysunek, tkactwo, haft i koronki, wycinanki, ceramika, zabawki, lastyka Obrzędowa, palmy wielkanocne, pisanki wielkanocne, gwiazdy, kapliczki, szopki, maski, rekwizyty obrzędowe, współcześni święci błogosławieni, Judaica, Koń w sztuce ludowej, Barwy Śląska, Technika, prywatne,wyroby ze słomydesign & hosting Sebipol